onsdag 29 augusti 2012

Filmen om mönsternallen


Nu är äntligen mitt filmprojekt färdigt. Att hitta ett ämne för filmen kändes enkelt då jag tänkte att det var ett sätt att ytterligare dokumentera vårat  tema om "mönster" och ge barnen en rolig avslutning på det och även kunna visa för föräldrar och kolleger vad vi gjort.
Jag hade ganska tidigt klart för mig hur jag tänkta lägga upp det och frågade mina kolleger om de kunde ställa upp och det gjorde de.
Synopet till filmen gick fort att göra. Jag hade tänkt och planerat ganska mycket hur jag vill ha filmen innan jag gjorde manuset. Replikerna för mina kolleger skrev jag ihop men de fick ju inte så lång tid på sig att lära sig dem. Vi hade inte så mycket tid på oss när vi skulle film så det blev ju inte riktigt efter manuset och replikerna blev lite egna. Några omtagningar blev det men sedan fick jag använda det materialet jag hade. Så mitt ursrungliga manus är inte riktigt lika med det som blev slutprodukten, men som Thomas Granath skriver så är filmmanus en kreativ process i och genom att skriva om så utvecklas och fördjupar filmens ide' och kunskap.
Att manus ska vara väl genomarbetade och strukturerade med väl underbyggd fakta skriver Thomas Granath och här är det väl något som jag känner att det är mycket att tänka på och lära sig kring. Att göra film som ska vara lärande, rolig etc. för andra kräver mycket bakgrundsarbete och nogrannhet och att man vet vad det är man gör. Intresse i det man gör måste vara en självklarhet för man blir så upptagen i det man gör.
Det har varit mycket lärorikt att göra film. eftersom jag aldrig gjort detta innan så var det en helt ny upplevelse och hela tiden lär jag mig nya saker. Detta är ju ett bra sätt att dokumentera och visa för barnen och oss själva och andra det vi lär och gör. Det blir mycket lättare att tala för våran verksamhet när vi kan påvisa den på detta sätt.
Nör filmen skulle läggas in på itunes blev det ett ytterligare lärande för mig för det gick inte. Det fanns inte tillräckligt med utrymme och vad gör jag då? Det är tur att vi kan fråga våra lärare så att de kan hjälpa oss genom facebook, så med hjälp av det lyckades jag fixa även det och det kändes skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar