Boken "Att fånga lärandet" var en intressant och lättläst bok som ger upphov till tankar om hur våran arbetsplats ser ut. När man ska göra en "pedagogisk dokumentation" är det viktigt att pedagogerna har diskuterat sin samsym om människor, kunskapssyn, komminikation och förhållandet mellan individ och grupp för detta påverkar vilka tolkningar och val pedagogerna gör och dokumentaerar och att detta blir ett förhållningssätt.
Intressant att läsa om olika pedagogiker hur de påverkar varandra och är olika samtidigt som mycket är lika i dem. Idag är det vikten av mångfald som det talas mycket om, att vikten av tvärvetenskapligt tänkande och attt ta del av olika discipliner är det som gör att vi kan gå vidare och hela tiden lära oss nya saker.
För att kunna göra en "pedagogisk dokumentation" är det viktigt att vi som pedagoger lär oss att "läsa, lyssna och känna av" signaler och meddelande som finns i t.ex. språkliga uttryck, material,rum och ytor som tillhör vår kultur." Miljön" hur den utformas och vad den ger för budskap till barnen påverkar deras val och vad de gör och påverkar dem i sin processen i deras lärand och vad vi ser i dokumentationen. För att utman barnen så att de kommer vidare i sitt forskande och tänkande måste vi förändra miljön. Den fysiksa miljön har även betydelse för att sätta igång samspel och lärprocesser och kan ge nya utmaningar, tilltala oss eller utgöra ett hinder.
För att kunna dokumentera processer kan vi använda olika verktyg såsom penna, papper, kamera och videokamera. Beroende på viket verktyg vi använder och vad vi fokuserar på kan resultaten bli olika. Använder vi videokameran kan vi se ett större perspektiv, kameran har ett mindre. Med penna och papper hinner man inte dokumentera allt utan får göra ett val vilket i och för sig alltid sker i en dokumentation, vi väljer och vi väljer bort i all dokumentation för att vi måste fkosera på det vi vill se.
Alla pedagoger behöver lära sig att använda all verktyg för att dokumentationen ska bli så bra som möjligt och för att vi kan utmana oss själva till att göra på olika sätt. Att ställa frågor och lyssna in svaren är mycket viktigt att vi som pedagoger blir medvetna om hur vi gör för att lära oss att se hur barn lär och tänker och kan ta vara på detta i processerna och kunna utmana barnen till mer utforskande och lärande.
Eftersom alla barn inte kan lära sig i helgrupp är det viktigt att pedagogerna tänker på hur de organiserar verksamheten.
För att dokumentationen ska bli pedagogisk måste vi diskutera och reflektera omkring den men först när den sätts in och får verka i ett pedagogiskt sammanhang blir det en " pedagogisk dokumentation"